Het affiliate programma
16-01-25
Een affiliate programma is een manier om vraag en aanbod samen te brengen. De consument komt op een website en ziet daar een koppeling die verwijst naar een verkooppagina op een andere site. Na het afronden van een verkoop zal de website eigenaar een commissie ontvangen. Voor Podium Cadeaukaart is dit een goede manier om de online verkoop te stimuleren en de collectieve promotie te versterken.
De veranderende markt
In 2019 maakte het SPTC team de conclusie op. Verkoop aan de theaterkassa liep de afgelopen jaar steeds verder achteruit. Veel theaters zijn niet meer de hele dag open en de consument verschuift in aankoopgedrag naar retail en online. Deze trends en om ook te stimuleren dat Podium Cadeaukaart podia niet alleen verzilverpunt zijn, maar hun steentje bijdragen aan het collectieve belang, kwam het opzetten van een affiliatie programma op het juiste moment. Tijdens de coronajaren is het programma ontwikkeld, met een pilot getest en bijgeschaafd, en na succes verder uitgerold.
Hoe werkt het programma?
Partners van Podium Cadeaukaart, aangesloten podia en organisaties met dezelfde doelgroep, kunnen deelnemen aan het affiliate programma. Met het plaatsen van een banner of bestelknop op de eigen website (ook aanpasbaar naar eigen huisstijl) en een bijbehorende unieke URL kan de online verkoop van start gaan. Heeft de partner via de affiliate link een websitebezoeker doorverwezen naar podiumcadeaukaart.nl en heeft dit geresulteerd in een aankoop? Dan ontvangt deze partner commissie. Extra inkomsten voor de partner en een boost voor de sector. Alle opbrengsten keren van Podium Cadeaukaart keren immers terug naar de sector, in de vorm van ticketaankoop en collectieve promotie.
Het succes: alle behoeftes zijn vertegenwoordigd
Het affiliate programma wordt positief ontvangen. De eenvoudige werkwijze en de overduidelijke voordelen leveren veel aanmeldingen op. Momenteel (november 2024) nemen er 92 partners deel aan het affiliate programma.
Het uitrollen van dit programma ging soepel omdat het de behoeftes van alle partijen heeft vertegenwoordigd. SPTC wil collectieve promotie, de kerndoelgroep bereiken en verkoop van de cadeaukaart stimuleren. Partners willen wel meewerken voor collectieve promotie, maar er moet ook een direct voordeel zijn voor het eigen ‘huis’. De consument vindt een promotionele banner minder storend als er relevantie is. Er is een duidelijke connectie tussen de cadeaukaart en de website waarop de consument zich bevindt. Dit versterkt het verhaal, zowel van de partner als van Podium Cadeaukaart.
Interesse in het programma? Voor informatie of direct aanmelden, mail naar partners@sptc.nl.