Over ons

Missie

Stichting Promotie Theater- en Concertbezoek (SPTC) is als zelfstandige non-profit organisatie in 1983 opgericht ter promotie van de podiumkunsten in Nederland. De missie van SPTC is het stimuleren van méér theater- en concertbezoek in Nederland. Het belangrijkste marketinginstrument hiervoor is het uitgeven van verschillende cadeaukaarten.

Al 40 jaar ervaring in de cadeaukaartenbranche
SPTC is er dóór en vóór de podiumkunstensector. De collectieve promotieorganisatie is door Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) in 1983 opgericht om een effectief marketinginstrument in de markt te zetten voor het genereren van meer bezoek aan de podiumkunsten. Tot op de dag van vandaag is Podium Cadeaukaart de enige échte cadeaukaart van de podiumkunstensector.

Podium Cadeaukaart maakt theater- en concertbezoek laagdrempelig
Podium Cadeaukaart ligt bij 7000+ winkels in de schappen, wordt via de kassa's en websites van bekende theaters, (pop)podia en concertzalen geaccepteerd en brengt bezoekers vaker of voor het eerst naar theater en concert. Jaarlijks wordt Podium Cadeaukaart meer dan 300.000 keer ingezet bij de aankoop van theater- en concerttickets. 

Theater en concert kan zeer eenvoudig cadeau gegeven worden met Podium Cadeaukaart. De cadeaukaart maakt theater- en concertbezoek daarnaast ook toegankelijk voor iedereen. Het cadeau is compleet naar smaak in te vullen (genre, locatie en datum). Vanwege de unieke missie wordt verzilvering van de cadeaukaart extra gestimuleerd. Dit is terug te zien in de gebruiksvriendelijke werkwijze van aankoop en verzilvering, gelanceerde campagnes als ‘Pak eens ’n Podium’, en de inspanning die wordt geleverd om cadeaukaart-ontvangers te inspireren met uitgaanstips. Het grote aanbod, keuze uit 30.000 voorstellingen en concerten per jaar, maakt Podium Cadeaukaart geschikt voor een grote doelgroep met verschillende interesses. Lees hier meer over de Podium Cadeaukaart.

Nog meer culturele beleving met de Cult+ Cadeaukaart
Om de groep trouwe theater- en concertliefhebbers nog beter te dienen is de Cult+ Cadeaukaart in 2022 door SPTC in de markt gezet. Een cadeaukaart voor de échte cultuurliefhebbers die behoefte hebben aan nog meer verdieping, verbreding en beleving naast het bezoeken van een voorstelling of concert. 

Met Cult+ speelt SPTC in op de trend dat theaters steeds vaker de rol van allround cultuurcentrum voor eigen stad en/of regio innemen. Hier worden naast voorstellingen en concerten ook andere extra’s aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan workshops, cursussen, lessen en lezingen. Cult+ maakt het mogelijk om ook deze belevingen aan elkaar cadeau te geven. Behalve dat het hele aanbod van cultuuraanbieders met Cult+ toegankelijk is, is Cult+ ook ideaal voor branding van het eigen huis. De complete beleving van het merk wordt vertaald in dit product (in vormgeving en aanbod) en maakt de cadeaukaart het perfecte visitekaartje. 

Met Cult+ wil SPTC de cultuurbeleving vergroten, herhaalbezoek stimuleren en van vaste bezoekers ambassadeurs maken. Lees hier meer over de Cult+ Cadeaukaart.

Kwaliteit cadeaukaarten met een unieke missie
SPTC biedt cadeaukaarten met oneindige mogelijkheden, gericht op de beste klantervaringen. Hierbij staat veiligheid bij SPTC centraal. Uitstaand kaartsaldo is ondergebracht bij een St. Derdengelden en de cadeaukaarten kunnen gratis verzekerd worden tegen diefstal en verlies. Alle cadeaukaarten dragen het Keurmerk Cadeaukaarten en voldoen aan de gestelde eisen op het gebied van geldigheid, aanbod en betrouwbaarheid.

De unieke non-profit missie van SPTC maakt Podium Cadeaukaart en Cult+ onderscheidend van andere cadeaukaarten. De opbrengsten van SPTC vloeien namelijk altijd terug naar de sector. In eerste plaats via verzilvering van de Podium Cadeaukaart en Cult+ Cadeaukaart, wat de kaartverkoop bij de Nederlandse podia versterkt. De onverzilverde saldi worden besteed aan de exploitatie en marketing van de cadeaukaartmerken en de collectieve promotie van de podiumkunsten. 

SPTC bestaat 40 jaar en blijft relevant. Er is maar één uitgever van cadeaukaarten die flexibele bestedingsopties geeft, de toegankelijkheid van theater en concert vergroot, cultuurparticipatie stimuleert én met al deze inspanningen de podiumkunstensector ondersteunt. Klantonderzoek toont jaarlijks aan dat Podium Cadeaukaart nieuw publiek bereikt die door de cadeaukaart de wereld van theater en concert voor het eerst ontdekt. Nieuw publiek dat zelf ervaart dat een live beleving écht onvergetelijk is. Daar tegenover staat dat trouwe theater- en concertliefhebbers door de cadeaukaart vaker gaan en/of andere genres en podia uitproberen. 

Algemeen Nut Beogende Instelling
SPTC is als organisatie door de Belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). De opbrengsten van SPTC vloeien altijd terug naar de sector. SPTC is geheel zelfstandig en onafhankelijk in het nastreven van haar missie. Alle cadeaukaarten van SPTC zijn aangesloten bij Stichting Keurmerk Cadeaukaarten Nederland. SPTC is lid van de BrancheVereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL).  

SPTC werkt nauw samen met de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).