Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
24-01-25
Het jaar 2024 was voor de sector over het algemeen een jaar waarin het publiek in groten getale de weg naar het podium weer vond. Het was ook het jaar dat Podium Cadeaukaart een record omzet boekte en vaker dan ooit als cadeau werd gegeven (ruim 205.000 keer) en werd gebruikt (162.000 keer) om het theater te bezoeken.

Directeur Alex Schade blikt terug op een geslaagd jaar:
Het vervult ons met trots dat wij ondanks onze bescheiden middelen dit als non-profit organisatie voor de sector hebben gerealiseerd en dat wij in onze dagelijkse contacten veel waardering van podia krijgen voor onze inspanningen en initiatieven. Dank hiervoor!
Besteedgedrag Podium Cadeaukaart ontvangers
In 2024 zijn we gestart met een doorlopende enquête onder Podium Cadeaukaarthouders, om meer inzicht te krijgen in hoe de cadeaukaart wordt besteed. Van de meer dan 1000 respondenten bleek dat ruim 90% samen met iemand naar de voorstelling is gegaan. Daarnaast gaf 37% aan een voorstelling/genre of theater te hebben bezocht waar ze anders niet naar toe waren gegaan.
Groei co-branded & affiliate partners
Inmiddels zien we dat meer dan 100 partners gebruik maken van de co-branded versie (Podium Cadeaukaart in look-en-feel van het theater) en ruim 100 partners gebruik maken van het affliate programma (verkoop link op de theaterwebsite) waarbij de Podium Cadeaukaart de totale afhandeling verzorgt en het theater verkoopprovisie ontvangt over allen online aankopen.
Advertentiemogelijkheden website
In de zeer concurrerende cadeaukaarten branche dienen wij onderscheidend te blijven. Niet alleen met onze missie (méér mensen naar het theater) en een voor de cadeaukaarten branche ongebruikelijke rechtsvorm (non-profit stichting), maar zeker ook met onze unieke content. In 2024 hebben de eerste partners gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheid op onze website: adverteren op de pagina met uitgaanstips. Dat dit zinvol is, blijkt ook uit de doorlopende enquête: meer dan 65% van de kaarthouders heeft onze website (www.podiumcadeaukaart.nl) geraadpleegd voor de keuze van de voorstelling.
Toekomstplannen
In 2025 gaan wij gedreven en enthousiast de uitdagende doelstelling aan om het resultaat van vorig jaar minimaal te evenaren. Wij willen in 2025 onze samenwerkingen in de sector verder uitbreiden en vormgeven om nog meer nieuwe bezoekers te verwelkomen of de incidentele bezoekers vaker naar het theater te laten gaan. Een mooie opdracht en belangrijke opdracht waar wij ons met veel hartstocht voor inzetten.
Indien u meer weer wil weten of van gedachten wil wisselen over mogelijkheden om uw organisatie of de sector te promoten, neem dan gerust contact op via partners@sptc.nl.