Zilveren Krekels 2025 bekend
16-06-25
Vandaag maakt de Jeugdtheaterjury van VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies) bekend wie de Zilveren Krekels hebben gewonnen voor het theaterseizoen 2024-2025. De uitreiking van de Zilveren Krekels vindt plaats tijdens de jeugdtheatermiddag in Theater De Krakeling op zondag 14 september 2025.
De tien winnaars van deze Jeugdtheaterprijs zijn tevens de genomineerden voor de Gouden Krekels en de uitreiking daarvan vindt die avond plaats tijdens de feestelijke afsluiter van het Nederlands Theater Festival: het Gala van het Nederlands Theater in ITA, Amsterdam.

MEEST INDRUKWEKKENDE PODIUMPRESTATIE
De Zilveren Krekels 2025 in de categorie ‘meest indrukwekkende prestatie in een jeugdtheaterproductie’ zijn voor:
Rick Paul van Mulligen voor zijn rol in Romeo & Julia van HNTjong & Het Nationale Theater & IRC - regie: Noël Fischer
Uit het juryrapport: Rick Paul van Mulligen speelt met Ginny de rol van zijn leven: prachtig laverend tussen moederlijke warmte, tough love, vertwijfelde kwetsbaarheid en plotseling opborrelende frustratie zet hij een vrouw neer die steeds het juiste probeert te doen, ondanks de trauma’s die zij en haar kinderen met zich meetorsen. Van Mulligen doseert zijn natuurlijke charme en zijn karakteristieke stekeligheid perfect, waardoor hij Ginny een weldadige weerbarstigheid meegeeft: haar compassie voor haar gemeenschap worstelt doorlopend met haar wens tot vrijheid en de rouw om de wereld die verloren is gegaan.
De vormgeving voor Toen mijn vader de nacht invloog van Studio Figur door Pluck Venema, Noor Sanders, Annelies Michelle Shakison, Yannick Verwey – regie: Noufri Bachdim
Uit het juryrapport: De fantasierijke wereld van Toen mijn vader de nacht invloog wordt tot leven gewekt door de bijzonder vindingrijke vormgeving. In het ontwerp wordt er sterk met schaal gespeeld: de verschillende, sterk gedetailleerde maquettes plaatsen de voorstelling middenin de rauwe realiteit van mensen die moeten vluchten voor hun leven en vervolgens nergens worden verwelkomd. De keuze om die werkelijkheid niet uit de weg te gaan, laat zien hoe goed de vormgevers hebben nagedacht over wat zich in het hoofd van een vluchtelingenkind afspeelt: een mentaal landschap waarin een kinderlijke fantasie om voorrang strijdt met beelden en herinneringen die ieder kind eigenlijk bespaard zouden moeten blijven.
Yassine el Amriti voor zijn rol in Hassan en Moos van De Toneelmakerij – regie: Timothy de Gilde
Uit het juryrapport: Als Hassan zet Yassine el Amriti volstrekt overtuigend een tiener neer die tegenover het publiek en zijn beste vriend Moos doorlopend het hoogste woord voert, maar die continu ook de kleine kwetsuren en onzekerheden van zijn personage laat doorschemeren. Vol lef speelt hij dicht op het publiek, met goed gekozen speldenprikjes naar individuele toeschouwers, die hij door zijn jongensachtige charisma moeiteloos voor zich wint. Maar ook in de meer gevoelige scènes toont hij zijn klasse – behendig laat hij zien hoe precair die grens kan zijn, als je als tiener verstrikt raakt tussen je woede over een groot onrecht en loyaliteit aan je beste vriend.
Piet Kooij voor zijn rol in Alleen maar lieve jongens van HNTJong – regie: Loek de Bakker
Uit het juryrapport: Vanaf moment één heeft Piet Kooij de toeschouwer van Alleen maar lieve jongens in de tang. Je valt als toeschouwer als een blok voor dit jochie, dat steeds zijn hart op de tong heeft en het zijn vaders, docenten en klasgenoten daarmee flink lastig maakt. Het geweldige aan de acteerprestatie van Kooij is dat hij vertrekt vanuit de onrust die in Zeno’s lijf en hoofd zit en die tot centrale inzet van zijn performance maakt. Kooij blijft als acteur zowel mentaal als fysiek altijd in beweging, waardoor hij perfect met zijn rol samenvalt.
De soundscape van Kind of Human door DÉMIRA en Mick van Broekhoven van Theater Oostpool & Theater Sonnevanck – regie: Abdel Daoudi
Uit het juryrapport: Het publiek wordt in Kind of Human ondergedompeld in een wereld waar de grens tussen menselijkheid en technologie langzaam maar zeker vervaagt. Het geluidsontwerp van DÉMIRA en Mick van Broekhoven speelt een onmisbare rol in de desoriënterende atmosfeer van de voorstelling. De soundscape heeft een onvoorspelbare dynamiek, komt in de theatertrailer vanuit alle hoeken en gaten en lijkt in zijn eclectische vorm soms zelf wel door AI te zijn samengesteld. Zo brengen DÉMIRA en Van Broekhoven je precies waar Kind of Human je hebben wil: zó gemanipuleerd door technologie dat je niet meer weet wat boven en wat onder is.
MEEST INDRUKWEKKENDE PRODUCTIE
De Zilveren Krekels 2025 in de categorie ‘meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie’ zijn voor de voorstellingen:
Alleen maar lieve jongens van HNTjong - regie: Loek de Bakker
Uit het juryrapport: Het sterke aan Alleen maar lieve jongens is dat het kind zó serieus wordt genomen, door twee ouders die vanuit hun eigen minderheidspositie als homomannen haarfijn aanvoelen hoe belangrijk dat is - waarin ze ook elkaar kritisch bevragen. In handen van regisseur Loek de Bakker levert dat een ijzersterk stuk op, waarin het anders zijn gevierd wordt, maar waarin ook de pijn die dat met zich meebrengt serieus wordt genomen. Alleen maar lieve jongens is een groot pleidooi voor ouders om hun kroost serieus te nemen en het lef te hebben om naar je eigen aandeel en gedrag te durven kijken.
TERECHT van Wabi Sabi Theater, Het Houten Huis & Stichting Herstel & Terugkeer – regie: Maarten Smit
Uit het juryrapport: Op basis van uitgebreide research en interviews met (ervarings-)experts leverde Wabi Sabi Theater met TERECHT een van de meest indrukwekkende voorstellingen van het jaar af. De kracht van de voorstelling ligt in het veelvoud van perspectieven, waarbij steeds de vraag centraal staat wat in het recht voorop moet staan: genoegdoening voor de slachtoffers, het voorkomen van recidive, het beschermen van de samenleving? Wat TERECHT bovendien nog boven de sterke inhoud uittilt, is de multidisciplinaire vorm: zelden ziet de jury zo’n complementaire samenkomst van dans, tekst, muziek en ingenieus decorgebruik.
A Country Inside My Head (12+) van HNTjong - regie: Dimphna van Kempen
Uit het juryrapport: De makers van A Country Inside My Head lieten zich inspireren door de verhalen van middelbare scholieren die zelf een vergelijkbare reis maakten en die authenticiteit voel je in iedere vezel van deze ontwapenende voorstelling. Het ontroerende verhaal wordt ondersteund door de videoscenografie van filmmaker Isaura Sanwirjatmo, waarin een groep meiden in Tiktok-achtige filmpjes dilemma’s beantwoordt als ‘zijn Nederlandse jongens of jongens in je geboorteland leuker’. In A Country Inside My Head komen het verdriet over wat je hebt achtergelaten en de ononderdrukbare levenslust van tienermeiden zo prachtig bij elkaar.
BestFriends (7+) van De zAAk A - regie: Lara van Hoof
Uit het juryrapport: Vanuit het geweldige uitgangspunt van een programmeerbare robotvriend bouwen de makers van BestFriends een uitzinnig leuke voorstelling. Judith van den Berg weet het verborgen verdriet van haar hoofdpersonage uitstekend te maskeren onder lagen van bravoure en salesmanship – tot het moment dat ze weer met haar toenmalige beste vriend (Lowie van Oers) wordt geconfronteerd. In tijden waarin er terecht vraagtekens worden gesteld bij de snelle opkomst van AI creëert BestFriends een speelse ruimte waarin kan worden nagedacht over vriendschap op bestelling en of dat dan nog wel vriendschap kan worden genoemd.
Er staat een olifant bij de bushalte (6+) van Het Filiaal theatermakers - regie: Monique Corvers
Uit het juryrapport: Er staat een olifant bij de bushalte is een ode aan het wachten, aan de tussenruimtes waar iedereen tegenwoordig meteen in zijn smartphone duikt om de tijd te doden. Het is bijzonder dapper om een jeugdvoorstelling te maken die zo gespeend is van actie. Alle nadruk komt zo te liggen op het gedetailleerde fysieke spel van Barend van Daal, het prachtige olifantenmasker van ontwerper Eva Arends, het decor van Jasper van Roden en de gevarieerde soundscape van Gábor Tarján. Samen creëren ze een wereld waarin je via het perspectief van de onverstoorbare olifant met zelfspot naar onze dolgedraaide samenleving kan kijken.
De prijzen
De Krekels, de VSCD Jeugdtheaterprijzen voor meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie en -prestatie, worden sinds 2005 jaarlijks uitgereikt. Vanuit het jeugdaanbod van het theaterseizoen 2024-2025 selecteerde de Jeugdtheaterjury de Zilveren Krekels. Deze vormen de nominaties voor de Gouden Krekels. Alle genres binnen de podiumkunsten voor jeugd en jongeren komen in aanmerking voor de prijzen. De uiteindelijke winnaar per categorie ontvangt de Gouden Krekel. Deze worden uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater op zondag 14 september 2025 in Internationaal Theater Amsterdam, als feestelijke afsluiting van het Nederlands Theater Festival.
De Zilveren Krekels 2025 worden mede mogelijk gemaakt door de Podium Cadeaukaart. De uitreiking van de VSCD-prijzen wordt mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij.
De Jeugdtheaterjury 2024-2025 bestaat uit:
● Marion Visser (voorzitter), programmeur jeugd Bijlmer Parktheater, Amsterdam
● Fiona Kelatow, theatermaker en docent
● Gabby Bakker, actrice
● Gwen Sengers, jeugdprogrammeur Schouwburg Concertzaal Tilburg
● Marijn Lems, journalist
● Michel Hormes, hoofd educatie De Krakeling, Amsterdam
● Virginie Bakker, hoofd publiek Dawn Collective
Over de VSCD
De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) is de belangrijkste belangenbehartiger van theaters en concertgebouwen. Podiumkunstenaars dragen krachtig bij aan het kunstklimaat en zijn het kapitaal van theaters en concertgebouwen. Hun prestaties verdienen bijzondere aandacht en een groeiend publiek. Daarom reikt de VSCD elk jaar prijzen uit in verschillende genres voor de indrukwekkendste podiumprestaties.
Over Het Nederlands Theater Festival
Het Nederlands Theater Festival toont jaarlijks de meest indrukwekkende, bijzondere en relevante voorstellingen van het afgelopen seizoen. Elf dagen lang - van 4 tot en met 14 september 2025 - viert het festival de kracht van theater met prijsuitreikingen, verdiepende programma’s, grensverleggende makers en ruimte voor opkomend talent.
Over Theater De Krakeling
Theater De Krakeling is gevestigd op het Westergasfabriekterrein en programmeert voorstellingen voor jong en oud. Via muziek, spel, multimedia en dans stap je tijdens onze voorstellingen éven in een andere wereld, een wereld waarin alles mogelijk is.