Nominaties voor De Ovatie 2023

19-12-23

Delen op:

Als afsluiting van het theaterseizoen 2022-2023 heeft de Klassieke Muziekjury van de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties) de genomineerden bekendgemaakt, die kans maken op De Ovatie 2023. Uit een rijk en divers aanbod heeft de jury drie indrukwekkende podiumprestaties geselecteerd. De uitreiking van De Ovatie zal in december plaatsvinden, als verrassingsmoment voor de betreffende winnaar.

Foto's door: Lars van den Brink - Melle Meivogel - Joost Milde

De genomineerden voor de VSCD Klassieke Muziekprijs 2023 zijn:

Hannes Minnaar - Preludes en fuga’s - Sjostakovitsj
Uit het juryrapport:
"Een integrale uitvoering van de Preludes en fuga's van Sjostakovitsj moet voor een pianist voelen als het beklimmen van de Olympus. Hannes Minnaar schrikt daar niet voor terug. In zijn bevlogen maar gecontroleerde uitvoering zit je als publiek van begin tot eind van op het puntje van je stoel. De concentratie is voelbaar en hoorbaar, je kunt een speld horen vallen. Zonder effectbejag geeft Minnaar elke wending in het stuk het volle pond, zonder de grote lijn uit het oog te verliezen. Sjostakovitsj doet in zijn Preludes en fuga's een beroep op bijna alle vaardigheden van een pianist: virtuositeit, technisch meesterschap, beheersing en uitbundig pianospel. Minnaar heeft dit allemaal in huis, zonder dat hij tijdens zijn spel zichtbare emoties toont. De energie gaat naar het verhaal dat de noten vertellen. Sjostakovitsj is de grote winnaar in Minnaars vertolking. De luisteraar gaat na afloop van het concert wél door alle denkbare emoties: van luide bijval tot mensen die na vijf minuten nog, overmand door emoties, roerloos op hun stoel zitten.”

Pynarello - Vrijheid & Overwinning - Lemereis, Sprangers, Sjostakovitsj
Uit het juryrapport:
“Rebellencollectief Pynarello doet het anders dan anderen: ze spelen grote orkestwerken zonder dirigent en zonder bladmuziek, in feestelijke kleding en dan het liefst ook nog staand. Het resultaat is een bonte verzameling musici waar het spelplezier van afspat. Een voorlopig hoogtepunt in de programmering is Vrijheid & Overwinning. Dat er maar liefst twee werken van jonge vrouwen naast een groot werk van een bekende componist op het programma stond is prijzenswaardig. Twee is het prachtige pianoconcert van Anne-Maartje Lemereis, en ook het spannende Parade van Kika Sprangers maakte indruk. De Negende symfonie van Sjostakovitsj vormde de hoofdmoot. Uit het hoofd zonder dirigent spelen is spectaculair voor het publiek, maar razend moeilijk voor de musici. Vaak is dat als je je ogen dicht doet ook te horen, maar bij deze productie niet. Wie afgelopen seizoen een van de uitvoeringen bezocht, weet: ze speelden strakker en dynamischer dan ooit. Met opperste concentratie weten ze elkaar telkens te vinden. Ze vertrouwen elkaar blindelings.”

Opera Zuid - Orphée aux Enfers - Jacques Offenbach
Uit het juryrapport:
“In de productie Orphée aux Enfers was Opera Zuid kleurrijk, gevat, speels, grappig en soms lekker grotesk, zonder te overdrijven. Na al een goed ontvangen Lady in the Dark blijft het gezelschap op de weg van de luchtige, iets kluchtiger opera's. Juist dat genre zie je professioneel niet veel meer en het wordt door het publiek en overduidelijk ook door de makers zelf gewaardeerd. Met Orphée aux Enfers liet Opera Zuid zien dat er naast de andere twee grote operagezelschappen in Nederland nog een ruimte was, en dat het daar geweldig in past. Opera Zuid heeft iets neergezet waar het zuiden van het land echt trots op mag zijn. Het is een optimistische, komische, huiselijk knusse manier van opera maken die je in de rest van het land niet ziet.”

De VSCD Klassieke Muziekprijs De Ovatie

De Ovatie wordt uitgereikt aan musici die een bijzondere podiumprestatie hebben geleverd en op die manier een belangrijke bijdrage leveren aan het Nederlandse klassieke muziekleven. De prijs bestaat uit een beeld, ontworpen en uitgevoerd door de Amsterdamse kunstenares Iris Le Rütte. De sculptuur toont de nimf Daphne en verbeeldt het tot bloei komen van mensen door muziek, maar ook het opbloeien van elke kunstenaar door de waardering van het publiek. Een groot formaat van dit beeld hangt in de Beatrixfoyer van Het Concertgebouw, als ode aan alle prijswinnaars.

De VSCD Klassieke Muziekjury 2022-2023 bestaat uit:
Boudewijn Berentsen (voorzitter): zakelijk directeur Muziekgebouw aan ´t IJ, Amsterdam | Frederike Berntsen: freelance muziekjournalist | Rahul Gandolahage: muziekjournalist NRC | Cécile Gouder de Beauregard: programmeur TivoliVredenburg, Utrecht | Kenne Peters: programmeur Musis & Stadstheater Arnhem en Stadsschouwburg en de Vereeniging Nijmegen | Mirjam Wijzenbeek: programmeur Het Concertgebouw, Amsterdam | Yoram Ish-Hurwitz: programmeur SPOT Groningen en artistiek directeur Oranjewoud Festival.